MOTORISCHE ONTWIKKELING
Kinderen oefenen spelenderwijs hun motoriek, maar soms verloopt deze ontwikkeling niet vanzelfsprekend. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld niet goed meedoen met buitenspelen, de gym, hebben moeite met knutselen of leesbaar schrijven.
We beginnen met een intake en een uitgebreid onderzoek. Op basis van de hulpvraag en de uitkomsten van het onderzoek stellen we met de ouders een behandelplan op. Het doel van de behandeling is het vergroten van de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind.
Behandelindicatie kinderen 3-12 jaar
- Ongecoördineerd, houterig bewegen of angstig tijdens bewegen
- Onvoldoende beheersing van het evenwicht, grof motorische vaardigheden (springen, hinkelen, huppelen) of balvaardigheden.
- Moeite met knutselen of leesbaar schrijven
PRIKKELVERWERKING
Het verwerken van zintuiglijke waarnemingen wordt prikkelverwerking of sensorische informatieverwerking genoemd. Onder ‘zintuiglijke waarnemingen’ vallen: horen, zien, ruiken en proeven, maar ook tastzin, lichaamsbesef en evenwicht. Bij sommige kinderen verloopt de interpretatie van al deze prikkels niet goed. Vaak uit zich dit in niet passend gedrag, emotionele of sociale problemen, of moeite met concentratie en het verwerken van instructies op school of thuis.
Het verwerken van zintuiglijke waarnemingen wordt prikkelverwerking of sensorische informatieverwerking genoemd. Onder ‘zintuiglijke waarnemingen’ vallen: horen, zien, ruiken en proeven, maar ook tastzin, lichaamsbesef en evenwicht. Bij sommige kinderen verloopt de interpretatie van al deze prikkels niet goed. Vaak uit zich dit in niet passend gedrag, emotionele of sociale problemen, of moeite met concentratie en het verwerken van instructies op school of thuis.
Behandeling en interventies
- Specifieke oefeningen en activiteiten die gericht zijn op het verbeteren van de prikkelverwerking en het aanpassen van de sensorische responsen.
- Aanpassing van de omgeving: Creëren van een voorspelbare en aangepaste omgeving die minder prikkels biedt of juist meer stimuleert, afhankelijk van de behoeften van het kind.
- Ondersteuning van begeleiders: Begeleiders leren hoe ze het kind kunnen ondersteunen en begeleiden in het omgaan met lastige situaties.